Informasjon Covid-19 23 nov

Postet av Åssiden Idrettsforening den 23. Nov 2020


Denne uken oppsummerer vi ny informasjon, og samler også de spørsmål vi normal sett får inn.

 

Forrige uke ble det ytterligere innstramminger og ungdomstrinn ble nektet å trene inne. Det betyr håndballspillere 13-19år må trene ute for å kunne opprettholde aktiviteten. Samtidig er det noen som velger å ta pause i barn og ungdomsidretten vår. Myndighetene oppfordrer til aktivitet der man kan gjennomføre med gjeldende smittevern ivaretatt. Dette fordi det er så viktig med denne type møteplasser. Nederst i saken er det derfor forslag til alternative økter hvor fokus er på aktivitet og moro sammen.

 

Åssiden IF har også et godt samarbeid med Åssiden skole, Aronsløkka skole og Kjøsterud skole. Det er spesielt viktig i en tid som dette hvor vi må forholde oss til forskjellige regler. Gjennom hele pandemien har vi som idrettslag lagt oss på en litt strengere list enn anbefalt av «føre var» hensyn. I den sammenheng ønsker vi også at alle lag forholder seg til følgende: 

  • Barnelag med spillere i barneskolealder deler gruppen i kohorter utfra skolen spillerne går på. Er det mulig å også dele etter klasse (også for de med spillere i ungdomsskole alder) så anbefales det på det sterkeste, men vi vet dette kan være utfordrende for mange lag og derfor ikke et absolutt krav. 

 

Allidrett

Allidretten er fortsatt på pause. Det vil bli sendt ut beskjed i god tid til foresatte før en eventuell oppstart igjen.

 

Fotball

Fotball har ikke fått noen nye retningslinjer, men anbefales å vurdere de aktiviteter listet nederst som alternative om det er bekymring i gruppen for normal aktivitet.

 

Håndball

Ungdom 13-19år må trene ute, og de samt øvrige lag i håndballen anbefales også å vurdere alternative økter.

 

Alternative treningsøkter

 

Lag en liten ryddeaksjon

Plast- og annen søppel er et av våre største miljøproblem. Samtidig er det ett av de områdene det er lettest å gjøre en innsats på individnivå – alle kan bidra. Ta med en pose ut, og la målet være å fylle posen med søppel.

8) «Plogging»: jogg eller gå og rydd søppel med et positivt fokus på at en gjør sitt lokalmiljø til et renere sted: tenk globalt – handle lokalt og bærekraftig

 

Refleksløype

Voksne drar ut og henger opp refleksvester i skog og mark, så har alle barna med seg lommelykt og lyser etter refleksene på tur.

 

Capture the flag

Man deler opp i to lag og det er fint å være flere enn 10 på hvert. Hver speider får en "hale" (f.eks. en vest fra trening) som de stapper ned i buksen. Hvert lag har sin farge. Leken spilles på et stort område hvor man kan gjemme seg litt. Lagene lager en base og setter flagget sitt der. Flagget kan gjerne ha samme farge som "halene" (og f.eks være en vest knyttet på en pinne).

Det om å gjøre å stjele det andre lages flagg og få det tilbake til sin base uten å bli tatt. Hvis noen klarer å nappe halen til en annen så er den haleløse ute av spillet. Hvis en person har flagget når han/hun blir tatt må personen gi det fra seg til den som tar han/henne.

 

Ballen sprenger

Alle står i en ring og kaster ball til hverandre. En person står med ryggen mot ringen og roper "Ballen sprenger!" Den som holder ballen når den sprenger er ute. Dersom ballen er i luften når det ropes er det den som sist var borti ballen som er ute. Leken holder på til det bare er én person igjen.

Eventuelt kan man bruke en kjøkkentimer eller alarm på telefon i stedet for en som roper. Når klokken ringer sprenger ballen.

 

Heia Heia

Alle sprer seg utover, og når leken begynner spiller man stein-saks-papir mot hverandre. Vinner man kan man fortsette å spille mot nestemann, mens den som taper må da heie på den man taper mot. Da roper man Heia og navnet til den man tapte mot så høyt man kan. Tapende lag må alltid heie på vinnende lag. Tilslutt får man to store heiagjenger som heier på de to spillerne i finalen!

 

Utviklingsleken

En annen variant av stein-saks-papir. I denne leken skal man utvikle seg gjennom fire stadier: Kylling, Elefant, Tiger, Superhelt. Alle starter på det laveste nivået som kylling. Det er viktig at man lever seg inn i rollene og lager lyder. Kyllingen går halvoppreist, bruker albuene som vinger og sier pip-pip. Elefanten går med armen foran ansiktet som en snabel og lager lyd. Superhelt streker en arm i været og lager fly-suse-lyder. Man kan gjerne være kreativ med flere nivåer og hvordan de skal oppføre seg!

Den som vinner av de to kyllingene, går opp et nivå til å bli elefant. Taperen forblir kylling. Videre finner elefant en annen vinner (altså en elefant) og spiller saks, papir, stein med den. Vinneren av denne duellen går videre opp et nivå til tiger, mens taperen går ned et nivå til kylling igjen. Slik fortsetter det.

Det er viktig å være klar over at man bare kan spille saks, papir, stein med den som er på samme nivå som en selv. En annen ting som er viktig er at den som vinner går opp et nivå, og den som taper går ned et nivå.

Når superheltene vinner kan de gå og sette seg. Leken slutter når så mange som mulig har satt seg eller når det ikke er så gøy lenger.

 

Alfabet i naturen

Del spillerne i grupper på tre til fem personer. Hver gruppe får et stort ark med alfabetet på.

Gi spillerne 30 minutter på å finne ting i naturen og plassere disse etter forbokstav på alfabetarket. Det er om å gjøre å fylle så stor del av arket som mulig. Det er lov til å komme på kreative løsninger for å fylle flest mulig felter. Mange ting kan plasseres på flere steder, for eksempel kan en kvist fra et furutre plasseres på F for furu, T for tre, K for kvist, B for bartre og G for gren. Bestem på forhånd om det er greit, eller om hver ting kun kan legges ett sted på arket.

Når tiden er ute viser gruppene etter tur frem sitt ark til de andre og forteller hva de har funnet.

 

 

Flere av lekene er hentet fra og inspirert av speiderne. Her er for eksempel mange varianter til Kims lek: https://kmspeider.no/aktiviteter/kims-lek-article607-871.html

 

Eller en hukommelsestafett: https://kmspeider.no/aktiviteter/hukommelsestafett-article4061-871.html

 

Her er tilgang til aktivitetsbanken til speiderne: https://kmspeider.no/aktivitetsbanken/category988.html


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.